Musik & Ästhetik

Heft 03 / Juli 2017

Diese Ausgabe erwerben
Printausgabe vergriffen, Artikel als PDF erhältlich, siehe unten
Klara Baumann

Machauts Dissonanzen

« zurück zum Inhalt

Zusammenfassung:

-

Summary:

Machaut’s Dissonances – The present text conceptualizes the use of dissonances in Guillaume de Machaut’s music from a historical perspective. As the 14th-century theory of contrapunctus excludes dissonances from compositional technique, the examination of dissonance in the context of contrapunctus diminutus must be understood as a justification of its very presence, not a set of rules for its use. Instead of rules, we find a doctrine of figuration that works with fixed melodic building-blocks, presented in the Berkeley manuscript with verbula (little words). Through the use of these melodic building-blocks, the dissonances are integrated very naturally into the textures. Examining Machaut’s two-part ballads in particular, the present text lays out a figurational vocabulary of melodic and rhythmic phrases as well as a further diminution technique, namely syncopation. Both techniques are applied without restrictions to the music’s vertical dimension. Hence the use of dissonances is only indirectly regulated via the stylistic boundaries of figuration.

Résumé:

Musik & Ästhetik Jahrgang 21, Heft 83, Heft 03, Juli 2017
broschiert
ISSN: 1432-9425

Autoren in dieser Ausgabe

Ulrich Messthaler, Klara Baumann, Sebastian Claren, Hansjörg Ewert, Mathias Hansen, Richard Klein, Giselher Schubert, Charis Goer,


Unser Service für Sie

Zahlungsmethoden
PayPal (nicht Abos),
Kreditkarte,
Rechnung
weitere Infos

PayPal

Versandkostenfreie Lieferung
nach D, A, CH

in D, A, CH inkl. MwSt.
 
weitere Infos

Social Media
Besuchen Sie uns bei


www.klett-cotta.de/im-netz
Facebook Twitter YouTube
Newsletter-Abo

Klett-Cotta-Verlag

J. G. Cotta’sche Buchhandlung
Nachfolger GmbH
Rotebühlstrasse 77
70178 Stuttgart
info@klett-cotta.de