Musik & Ästhetik

Heft 04 / Oktober 2016

Diese Ausgabe erwerben
Printausgabe vergriffen, Artikel als PDF erhältlich, siehe unten
Clytus Gottwald

Improvisation als Rettungsanker?

« zurück zum Inhalt

Zusammenfassung:

-

Summary:

Improvisation as a Lifeline? – There has scarcely been a phase in recent music history when New Music and popular music came closer to each other than in the years between 1962 and 1969. The medium of communication was improvisation. Jazz was defined from its inception as an art of improvisation. Improvisation made its way into art music through the initiative of Karlheinz Stockhausen: his project of an Intuitive Music drew on Hesse’s Glass Bead Game and Heidegger’s Off the Beaten Track, whereas Vinko Globokar’s improvisation group active at the same time in Paris was more influenced by existentialism. The attempt to ›europeanize‹ improvisation, however, was thwarted by the contradiction between Stockhausen’s collective approach and Globokar’s subjectivism. After their last joint concert in Darmstadt in 1969, this conjunction was abandoned and they both returned to traditional composition.

Résumé:

Musik & Ästhetik Jahrgang 20, Heft 80, Heft 04, Oktober 2016
broschiert
ISSN: 1432-9425

Autoren in dieser Ausgabe

Clytus Gottwald, Siegbert Rampe, Ralph Bernardy, Mario Cosimo Schmidt, Jin-Ah Kim, Johannes Menke, Johannes Kreidler, Daniel Martin Feige, Claus Bockmaier, Peter Schleuning, Felix Pätzold,


Unser Service für Sie

Zahlungsmethoden
PayPal (nicht Abos),
Kreditkarte,
Rechnung
weitere Infos

PayPal

Versandkostenfreie Lieferung
nach D, A, CH

in D, A, CH inkl. MwSt.
 
weitere Infos

Social Media
Besuchen Sie uns bei


www.klett-cotta.de/im-netz
Facebook Twitter YouTube
Newsletter-Abo

Klett-Cotta-Verlag

J. G. Cotta’sche Buchhandlung
Nachfolger GmbH
Rotebühlstrasse 77
70178 Stuttgart
info@klett-cotta.de